
De Amsterdamse gemeenteraad is 17 oktober akkoord gegaan met de Taxiverordening Amsterdam 2012. Met dit besluit beschikt Amsterdam per 8 november aanstaande over nieuwe, Amsterdamse taxiregels. Na een overgangstermijn van een half jaar zal elke taxichauffeur vanaf 8 mei 2013 in bezit moeten zijn van de Taxxxivergunning. Elke taxi op de standplaatsen moet dan herkenbaar en herleidbaar zijn. Alle taxichauffeurs zijn verplicht aangesloten bij een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO), taxi’s hebben een herkenbaar daklicht met een uniek nummer en zijn overal te volgen via bijvoorbeeld een track en trace-systeem.
Aanvullende bepalingen
De taxibranche moet vanaf 1 Juni 2013 verschillende investeringen doen om op de standplaatsen klanten te mogen oppikken. Dit vraag een flinke inspanning. Vanuit de taxibranche is aangegeven dat de kosten de vorming van TTO’s (minstens 50 auto’s en 100 chauffeurs) kunnen belemmeren. Daarom is besloten aanvullende bepalingen op te nemen in de Taxiverordening Amsterdam 2012:
- De leges voor een TTO (7960 euro per drie jaar) worden in twee termijnen geïnd. Bij aanvang 2.000 euro en na een jaar 5.960 euro. Dat geeft een nieuwe TTO enige financiële verlichting;
- De audits zullen het eerste jaar uitgevoerd worden door een auditor die door de gemeente wordt ingehuurd en betaald;
- De duur van de vergunning wordt 5 jaar in plaats van 3 jaar als uit een evaluatie blijkt dat de kwaliteit op de taximarkt substantieel is verbeterd;
- Om milieuvriendelijke TTO’s met b.v. elektrische auto’s een reële kans te geven op de Amsterdamse taximarkt is een uitzondering gemaakt voor het verplichte aantal voertuigen en chauffeurs.
De nieuwe regels
In de Taxiverordening Amsterdam 2012 staat hoe de gemeente, samen met de taxibranche, de komende jaren de taximarkt gaat aanpakken om ervoor te zorgen dat de klant betere service en kwaliteit krijgt. Deze omslag in de taximarkt moet meer ruimte geven aan goede chauffeurs en slechte chauffeurs van de markt weren.
Anonieme rijders gaan tot het verleden behoren. Vanaf mei 2013 is elke taxichauffeur verplicht aangesloten bij een TTO. De TTO ziet zelf toe op de kwaliteit van zijn chauffeurs en de gemeente controleert de TTO. De klant krijgt een stevige positie door een verbeterd klachtensysteem (via www.amsterdam.nl/taxiklacht of www.taxiklacht.nl) en doordat taxi’s herkenbaar en herleidbaar zijn door een verplicht volgsysteem zoals ‘track en trace’. De TTO moet altijd kunnen melden wie wanneer op welke taxi reed.